Viziunea, Misiunea și Valorile Noastre

Viziunea noastră

We Provide the Foundation on Which Our Children Can Flourish
Inspirăm elevii noștri să învețe și să trăiască cu un scop

Misiunea noastră

Construirea unei comunități academice în care elevilor li se oferă oportunități bogate și variate de a Învăța, a Experimenta, a se Dezvolta, a Prospera și a Excela în toate nivelurile academice și personale

Valori

 Gândim, explorăm și învățăm
Ascultăm, respectăm și ne pasă
Vorbim, participăm și ne străduim

Obiectivele noastre

  • Elevii – Vom pune mai presus de orice decizii și activități, bunăstarea, nevoile și educația copiilor;

  • Mediu – Vom oferi un mediu propice, stimulativ, pozitiv, sănătos și sigur pentru toți copiii;

  • Curriculum – Vom pune în aplicare un curriculum recunoscut la nivel internațional;

  • Dezvoltare personală – Vom aplica un program de dezvoltare personală care va garanta că toți copiii sunt sprijiniți și prețuiți;

  • Abordare – Vom avea o abordare modernă, pozitivă, captivantă și stimulativă;

  • Îmbogățire – Vom îmbogăți educația elevilor noștri prin încurajarea implicării acestora într-o gamă vastă de activități extra-curriculare;

  • Relaționare – Vom învăța să trăim și să lucrăm împreună și individual, cultivând în același timp relații bine consolidate și bazate pe grijă și respect între elevi, personalul școlii și părinți;

  • Comunicare – Vom depune toate eforturile pentru a ne învăța elevii să interacționeze și să comunice eficient;

  • Servicii – Ne vom implica elevii în proiecte fiabile de sprijinire a comunității;

  • Perfecționare – Vom susține procesul de perfecționare continuă în cadrul școlii noastre;

  • Parteneriatul școală / părinți – Vom construi parteneriate robuste cu părinții elevilor noștri.

STRATEGIC DEVELOPMENT PLAN

(SUMMARY)

2021 – 2023

Introduction:

Preamble: The British International School of Timisoara development plan is an ongoing action plan with specific priorities, targets and criteria for success. It’s a dynamic document elaborated by the School Leadership Team members, endorsed by the School Board and shared with the staff members.

Strategic Development Planning: It is central to the success of the 2021 – 2022 academic year and includes different starting points by valuing what is important at the moment for the school; ensures and enhance quality by focusing on priorities; it will require time, resources, commitment and in some cases training.

Vision Statement: “We Provide the Foundation of Which our Children Can Flourish”

Mission Statement: “Building a community of learners where students are given a plethora of meaningful opportunities to Learn, Experience, Grow, Succeed and Excel in all areas of their academic and personal development”

Present Position: The British International School of Timisoara enjoys premier status amongst the providers of international education in the west part of Romania. It has got a multinational teaching staff led by an experienced Senior Leadership Team that provides direction and acts as a driving engine for the school. The School Board supports the Senior Leadership Team initiatives and provides adequate funding for the further development of the school. Student numbers are rising due to the success to date and more students will be able to join in the near future when the second phase of the campus will be complete and fully operational. Good practice is evident throughout the school, although there is scope for improvement in identified areas. The school has achieved COBIS and Cambridge recognitions, IB World School Candidate status and works towards the IB Authorization. The school has also achieved the national recognition and is now in the Special Register with ARACIP.

Threats and Weaknesses:

• Some systems and policies and their implementation, are still to be consistently implemented throughout the school;
• Some staff have a limited understanding of the school ethos and identity;

Strengths:

• The British International School of Timisoara currently occupies the premier position as a provider of international private education in the region;
• The school is financially sound;
• There is a fundamental integrity and moral commitment when dealing with staff;
• A head-start on its possible competitors;
• Recent record of high staff retention;
• Staff wellbeing remains a priority for us with the SLT and the Wellbeing Committee is working towards maintaining a professional working climate;
• Student potential and their attitude towards school are excellent; they enjoy learning and our programs are seen as very attractive by both parents and students;
• The school offers cutting edge facilities including a generous outdoor play area, Physical Education facilities, dedicated Labs for Sciences, IT, Music, Art and Drama, designated rooms for Modern Foreign Languages and a well-equipped Lunch Room and kitchen facilities

Opportunities:

• The school has a huge opportunity to grow and stay ahead of any possible competitors;
• There is potential for future economies of scale with growing student intake and more effective employment of teaching staff in the future;
• Recent public endorsement by various news outlets to raise the profile of the school on the market;
• The local understanding of international education is rather limited and this will be to our benefit; we are in the business of changing attitude and values and the current context can enable us to do so;
• Generate a positive impact beyond the school community, by establishing links with various organizations in the region, in order to perpetuate our vision and values outside of our community;
• The opening of the school in Timisoara is seen as an opportunity for various multinational companies to relocate here, as prior to us there was no provision of international education in the region.

Key Targets:

1. Accreditations
    a. ARACIP Recognition;
    b. IB Diploma Programme Authorization.

2. Wellbeing
    a. To promote and develop positive mental health and wellbeing for staff and students across the school;

3. Teaching and Learning
    a. To provide individualised support for learning to meet the diverse needs and interest of every BIST student to ensure access to success (advance achievement for all students);
    b. To provide an atmosphere that inspires creativity, innovation, and curiosity;
    c. To nurture the intellectual learning community where all students are held to high expectations. To inculcate/embrace the 10 attributes of the IB Learner Profile;
    d. To attract, retain and develop high quality teachers
    e. To develop a campus-wide master plan and identify and prioritise all projects for the foreseeable future (incl. construction planning for the Secondary School)

4. Senior Leadership/School Board
    a. To strengthen the school’s Leadership and Management. Ensure effective leadership which models the duty of care, learning, trust, and accountability, that best serves the school now and into the future. Leading starts from learning;
    b. To ensure there is a clear vision and direction for the school strategic development which is shared with all members of the community
    c. To ensure financial sustainability for the school

5. Middle Leadership
    a. To further develop the skills and impact of middle leaders on the quality of teaching and learning;
    b. To extend targeted professional development sessions to ensure middle leaders have all the necessary leadership and management skills.

6. Identity and Innovation
    a. To build our reputation and be recognised as a world-class international school in Romania with a clear and compelling identity;
    b. To develop a Hub of Innovation in Education that improves learning for students, teachers and parents and raises the profile of Timisoara;

7. Admissions
    a. To ensure all places are filled and Increase waiting lists for all year groups.

8. Community and Internationalism
    a. Foster and improve school spirit;
    b. To foster an inclusive and engaged community that makes an impact locally and globally. BIST … a gate to the world!
    c. To promote and develop parental involvement (via PTN) and enhance the communication channels as well as expanding community projects, links etc.

9. Communication with Parents
    a. To improve communication with parents, particularly in relation to student progress and performance in school.

Concept educațional 

Educația în societate

Trăim într-o lume aflată într-o continua și rapidă schimbare. Ca societate, ne confruntăm cu provocări la nivel social, economic, politic și de mediu. Mai important, trăim într-o lume in care educația reprezintă unul din cei mai importanți factori în găsirea celor mai bune soluții la provocările viitorului. Cum ne creștem și educăm copiii, poate fi cel mai important factor pentru evoluția planetei noastre.

Educația în școli

O societate sănătoasă și prosperă poate fi construită doar pe fundația oferită de un sistem educațional robust și eficient. Din această perspectivă, școala joacă un rol fundamental pentru dezvoltarea copiilor noștri și pentru consolidarea și perpetuarea valorilor și principiilor care ne definesc.

Școlile de prestigiu înțeleg faptul că rolul acestora merge dincolo de simpla furnizare de informații curriculare și de evaluarea cunoștințelor; acestea înțeleg că la fel de importantă este construirea și dezvoltarea de abilități și competențe.

Școlile centrate pe elevi

Toți copiii se nasc cu un potențial imens de dezvoltare. Curiozitatea și dorința acestora de a învăța zilnic lucruri noi sunt naturale; copiii încep școala cu imaginație sclipitoare, cu minți dornice de a acumula noi noțiuni dar și cu dorința de a-și asuma riscuri. Ține doar de noi să le menținem și să le dezvoltăm talentele și să le stimulăm potențialul prin tot ceea ce facem în școală.

Valori și principii

Pentru ca o instituție de învățământ să își atingă cu succes obiectivele propuse, aceasta trebuie să fie fondată, construită și condusă urmând o serie de valori fundamentale, ca de pildă: respectul, toleranța, integritatea și onestitatea.

Pentru ca o instituție de învățământ să aibă succes, aceasta trebuie să promoveze o cultură a imaginației, a creativității și a inovației. Aceste caracteristici oferă o fundație solidă pe care cadrele didactice și elevii pot explora, descoperi, învăța, experimenta și se pot dezvolta.

Profesorii reprezintă cea mai valoroasă resursă a oricărei școli

În cadrul BIST înțelegem că o școală este la fel de bună ca suma tuturor componentelor sale. Profesorii de valoare stau la baza unei școli de prestigiu. Deși este o meserie plină de satisfacții și înălțătoare, educarea elevilor implică o responsabilitate imensă; în definitiv, activăm în sectorul clădirii caracterelor și în cel al modelării acestora pentru viitorul lumii în care trăim.

Oportunități pentru viață

Toți elevii care studiază în cadrul British International School of Timisoara se vor confrunta cu vaste oportunități de dezvoltare și de interconectare cu lumea la nivel internațional.

Elevii care se înscriu la această școală vor păși într-o lume de vise și oportunități care se va dezvolta proporțional cu dorința, efortul, determinarea și ambiția acestora.

Parteneriatul școală / părinți

Educația începe acasă, în cadrul familiei. Implicarea părinților precum și un parteneriat școală – părinți, pozitiv și constructiv sunt vitale pentru educarea și dezvoltarea copiilor noștri. Este extrem de important ca școala și părinții să colaboreze și să aibă abordări similare atunci când vine vorba despre implementarea valorilor și a programelor noastre educaționale.

 
ro_RO